سال جهش تولید
X
   
 
    • هدر یاد داشت ها و مقالات

    • یادداشتها و مقالات
         
      چه آب از منابع زیرزمینی باشد یا آب های سطحی یک منبع اساسی برای زندگی است. دسترسی به آب با کیفیت و کافی از نیازهای حیاتی بشر در سراسر جهان است و ما همگی نسبت به بر آوردن این نیاز در حال و آینده مسئولیم.
      در شرایطی که اقتصاد ملی از یکسو، با افزایش نرخ تورم و از سوی دیگر، با رکود و کسادی بازار پول و سرمایه مواجه است، تنها خط‌مشی‌های اقتصادی منطقی است که می‌تواند اقتصاد کشور را به حالت تعادل درآورد و تولید ملی را افزایش و نرخ بیکاری را کاهش دهد.
      سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از دو سال گذشته تاکنون از یک سو تلاش خود را معطوف به فعال کردن بیش از 30 طرح معدنی و صنایع معدنی در کل کشور کرد و از دیگر سو جلب مشارکت بخش خصوصی برای ترزیق منابع مالی جدید به پروژه های این بخش را پیش رو قرار داد. ب
      رشد امید، با رشد بهره وری و رشد اقتصادی مقوله هایی به هم مرتبط‌اند که تباه شدن هر کدام می ‌تواند دیگری را نابود کند. اقتصاد ایران اگر توانایی و استعداد واقعی برای دستیابی به رشد میانگین 8 درصد در سال را برای یک دوره دست کم 15 ساله از دست دهد، آینده تلخی را تجربه خواهیم کرد.
      نظر WSD ( WorldSteel Dynamics ) در مورد دورنمای سود صنعت فولاد در سال 2015 و 2016 همچنان منفی باقی مانده است اما این دیدگاه شامل سال 2017 نمی شود ، که انتظار دریافت اخبار خوب و سودمندی برای صنعت فولاد می رود.
      کک نفتی یکی از محصولات حاصل از پالایش نفت خام محسوب می شود. کک نفتی یک محصول فرعی حاصله از پالایش نفت خام است که به طور اصلی از کربن تشکیل شده و دارای مقدار زیادی گوگرد و فلزات سنگین مانند نیکل و وانادیم است.
      امروزه بخش معدن سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر اقتصاد کشورها به ویژه ایران بر عهده دارد. این بخش علاوه بر این که خود می‌تواند به طور مستقیم تولید ارزش افزوده و ایجاد اشتغال بالا را در اقتصاد را فراهم نماید موجب تحرک سایر بخش‌های اقتصادی نیز ...
      با پایان یافتن مذاکرات ایران و 1+5 و توافق هسته‌ای در وین انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی افزایش یابد.
      بخش عمده از ذخایر زغالسنگ ایران در ناحیه زغالدار کرمان قرار دارد و از این میان حدود 80 درصد این ذخایر در محدوده شهرستان زرند قرار گرفته است.
      راه اندازی نخستین کارخانه تولید پتاس در منطقه خور و بیابانک سبب شد تا جاذبه های درآمدزایی این نقطه از کویر مرکزی ایران بار دگیر خودنمایی کند. منطقه ای در دل بیابان که شاید توانمندی های آن از چشم اهالی ایران سرزمین پنهان مانده باشد. زلالی کم نظیر آب شورابه ها، چند ضلعی های منظم هندسی در کنار دریاچه ...
      از شهرستان خور و بیابانک زیاد نشنیده ام، فقط می دانم منطقه ای کویری است که روستای مصر در نزدیکی اش قرار دارد و خیلی ها برای دیدن این کویر زیبا که در سال های اخیر لقب دریای شنی کویر را گرفته راهی این منطقه می شوند؛ اما این همه داستان شهرستان کویری ایران نیست؛ این شهرستان شورابه هایی دارد در دل کویر ...
      با جمع بندی مذاکرات ایران و پنج بعلاوه یک و توافق وین پیش بینی می شود شرکت های خارجی به ویژه اروپایی ها برای توسعه روابط اقتصادی و گسترش مبادلات تجاری راهی بازار ایران شوند و در این میان بخش معدن برای اروپاییان شاید از جاذبه بیشتری برخوردار باشد اما باید تاکید کرد که باز شدن مسیر همکاری و توسعه ...
      نگاهی به رویدادهای دو سال گذشته در بخش معدن و صنایع معدنی نشان می دهد این حوزه با توجه به وجود پتانسیل های مختلف، آماده ورود به مرحله جدیدی از توسعه است. در واقع به رغم توانمندی های متعدد در این بخش، در سال های گذشته فضای مناسبی برای جهش ایجاد نشده است اما تحول در فضای سیاست خارجی کشور نویدبخش ...
      در سه ماه نخست سال 2015 بازار محصولات تخت فولادی ترکیه رونقی نداشت که دلایل این بی رونقی به کاهش ارزش برابری لیر ترک در برابر سایر ارزها، اقدامات ضد دامپینگ هفت کشور علیه کلاف نورد گرم صادراتی از ترکیه و انتخابات پارلمانی ماه ژوئن مربوط می شد.
      صنعت فولادترکیه کاملا با بازار جهانی یکپارچه بوده و از نظر تولید و صدورمحصولات فولادی در ردیف هشتم جهانی قرار گرفته است و علاوه بر این بزرگترین صادرکننده میلگرد آجدار (ساختمانی) درجهان است. پشتوانه این موفقیت چند عامل است.
      عملکرد بخش فولاد CIS در سال 2014 بشدت تحت تاثیر بحران اکراین که در ماه آوریل آغاز شده و متعاقب آن به یک اقدام کاملا نظامی تبدیل شد، قرار گرفت. این اتفاق پس از ماه مارس که شبه جزیره کریمه اکراین به مسکو پیوست رخ داده و بدنبال آن تحریم های کشورهای غربی علیه روسیه آغاز شد.
      داشتن سابقه مدیریت در حوزه های مختلف امری بدیهی در میان مدیران کشورمان است. کم نبودند مدیرانی که از حوزه نفت به ورزش آمدند و مدیران فرهنگی که به حوزه اقتصاد کوچ کردند. تاریخ اقتصاد ایران ، مدیران بسیاری را به خود دیده است. اما در این میان شاید کمتر مدیری را بتوان یافت که تنوع حوزه های مدیریتی او به ...
      برای نخستین بار در چهار دهه گذشته ، در سال 2014 تقاضای جهانی برای انرژی های تجدید پذیر( بدون تولید گازهای گلخانه ای) رشد داشت.
      چند دهه ای که از ساخت نیروگاه های هسته ای می گذرد، بهترین موادی که در ساخت آن بکار رفته توسط مهندسان غیرهسته ای و ساختمانی تولید و تکامل یافته و نیز مصالح مخصوص برای کاربردهای خاص آن ساخته شده است. در ساخت قلب راکتور این نیروگاه ها باید از مواد خاص و نیز از آلیاژهای مخصوص استفاده کرد.
      متال بولتن نگاهی دارد به وقایعی که قیمت های سنگ آهن را به زیر 50 دلار در هر تن کاهش داده و چشم انداز بازار آن را در میان مدت مورد بررسی قرار داده است.